تبلیغات

کنیبالیزیشن چیست؟ + گول آن‌ها را نخورید!

مدت زمان مطالعه این مقاله 8 دقیقه

اگر با کنیبالیزیشن یا Keyword Cannibalization آشنایی ندارید، یقین داشته باشید می‌توانید به سایت وردپرس خود آسیب جدی وارد کنید.

اکثر افرادی که صاحب سایتی هستند، ممکن است به طور منظم در حال بهینه سازی محتوای خود باشند، اما در واقع آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند، ایجاد رقیبی جدید برای خود و دور کردن بازدیدکنندگان از صفحات سایت است.

برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، روشی عالی برای بهبود سئوی سایت شما است.

همچنین شما با اجرای یک استراتژیِ بهتر سئو، می‌توانید به طور کامل از وقوع آن جلوگیری کنید. “همیشه یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان است.”

بنابراین سعی کنید قبل از مواجه شدن با کنیبالیزیشن، از وقوع آن جلوگیری کنید. این کار منجر به صرفه جویی بیشتر در وقت شما می‌شود.

Keyword Cannibalization می‌تواند بدون اینکه حتی متوجه شوید به سئوی سایت شما آسیب برساند.

کنیبالیزیشن (Cannibalization) کلمات کلیدی به چه معناست؟

کنیبالیزیشن کلمه ی کلیدی، یعنی بیش از یک مقاله در یک سایت، برای یک کلمه کلیدی مشابه بهینه سازی شده اند. در واقع کنیبالیزیشن زمانی رخ می‌دهد که گوگل پس از جستجوی کلمات کلیدی هدف شما، چندین صفحه سایت را برای آن پیدا می‌کند.

در این صورت صفحات سایت شما ارزش همدیگر را از بین می‌برند(برای درک بهتر تصور کنید ماهی بزرگی در دریا، ماهی‌های کوچکتر از خودش را می‌خورد!).

کنیبالیزیشن کلمه ی کلیدی

اغلب اوقات، Keyword Cannibalization نتیجه ی پر کردن بیش از حد کلمات کلیدی است.

پر کردن کلمات کلیدی، روشی برای پر کردن صفحات سایت با کلمات کلیدی است، به امید اینکه با انجام این کار سایت شما رتبه بالاتری در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل کسب کند.

این کار نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد، بلکه می‌تواند به طور قابل توجهی روی سئوی شما تاثیر بگذارد و به آن آسیب برساند.

چرا یافتن این گونه کلمات کلیدی اهمیت دارد؟

هنگامی که در سایت شما Keyword Cannibalization وجود داشته باشد، گوگل سایت شما را جستجو می‌کند و تمام صفحات مربوط را که بر اساس آن کلمه کلیدی بهینه شده اند، می‌بیند.

سپس انتخاب می‌کند که کدام صفحه با ارزش‌تر از دیگری است، تا آن صفحه را در نتایج خود نشان دهد. در اصل با انجام این کار به گوگل می‌گویید که صفحات سایت شما را مقایسه کند و بهترین نتیجه را برای آن کلمه کلیدی انتخاب کند.

این کار نه تنها به سئوی صفحه و سایت شما آسیب می‌رساند، بلکه منجر به نمایش صفحه ی اشتباه، کاهش ترافیک سایت و میزان بازدید آن، نوسان رتبه بندی در SERP و در نهایت از دست رفتن فروش می‌شود.

Keyword Cannibalization برای سایت‌هایی که با وردپرس ایجاد شده اند، مسئله بزرگتری است. با استفاده از یک کلمه کلیدی در چندین صفحه، ممکن است به گوگل بگویید که محتوای شما بسیار طولانی است.

این موضوع مخصوصاً برای سایت‌های کوچکتری که به طور منظم محتوای جدیدی تولید می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است و ممکن است ناخواسته به نرخ کلیک و رشد آن‌ها آسیب برساند.

چرا وجود این کلمات برای سئوی سایت بد است؟

زیرا وقتی گوگل چندین صفحه سایت را، که برای یک کلمه کلیدی یکسان می‌جنگند، شناسایی می‌کند، ترافیک کسب شده ی آن‌ها را تقسیم می‌کند و در نتیجه، هر صفحه در گوگل کمتر دیده می‌شود.

هدف شما به عنوان یک سئو کار این است که سایت خود را تا حد امکان برای کلمات کلیدی خود بهینه کنید.

خوشبختانه، این مشکلی نیست که نشود آن را حل کرد. من قصد دارم به شما آموزش دهم که چگونه می‌توانید با استفاده از روش‌های هوشمندانه، کنیبالیزیشن کلمات کلیدی را تشخیص دهید.

چرا ما باید از ایجاد آن‌ها جلوگیری کنیم؟

به طور کلی فقط یک URL باید برای هر کلمه کلیدی وجود داشته باشد و هدف موتورهای جستجو قرار بگیرد. همچنین، این URL باید بهینه شود تا در صفحه نتایج گوگل نشان داده شود.

اگر بیش از یک آدرس برای هر کلمه کلیدی خاص ظاهر شود، موتور جستجو گیج می‌شود و به وضوح نمی‌فهمد که کدام آدرس بهترین انتخاب برای نمایش دادن به کاربران است. در این صورت Keyword Cannibalization اتفاق می‌افتد.

این واقعیت که موتور جستجو قادر به تشخیص بهترین آدرس برای نمایش به کاربران نیست، به این معنی است که موتور جستجو اهمیت هر دو URL ما را به حداقل می‌رساند.

برعکس، اگر موتور جستجو فقط یک URL را شناسایی کند، بدان معناست که این آدرس مرتبط‌تر با جستجوی کاربران است و بنابراین در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد، کلیک‌ها و بازدید بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه درآمد بیشتری نیز کسب می‌کند.

چگونه این کلمه کلیدی را پیدا کنیم؟

تمام کاری که برای یافتن Keyword Cannibalization باید انجام دهید، این است که در سایت خود هر کلمه کلیدی را که احتمال می‌دهید کنیبالیزیشن باشد، جستجو کنید.

سپس صفحاتی را که کلمه کلیدی مورد نظرتان در آن‌ها قرار دارد پیدا کنید. این صفحات در واقع همان رقیب جدیدی است که برای سایت خود ایجاد کرده اید.

پس از پیدا کردن Keyword Cannibalization وقت آن رسیده برای رفع آن‌ها تلاش کنید.

اما چگونه مشکل Keyword Cannibalization را برطرف کنیم؟

در پاسخ این سوال، می‌گوییم که باید روش‌های رفع کنیبالیزیشن را بدانیم:

5 روش عالی برای رفع مشکل کنیبالیزیشن 1. بررسی و ترکیب محتوا

یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که باعث کنیبالیزیشن می‌شوند، ایجاد محتوای تکراری یا مشابه در سایت خود است.

اگر Keyword Cannibalization برای سایت شما مشکل ایجاد کرده است، به احتمال زیاد در سایت خود محتوایی دارید که می‌تواند با محتوایی مشابه از صفحات دیگر ترکیب شود تا ضمن افزایش ارزش صفحات، تعداد آن‌ها را نیز کاهش دهد.

وقت خود را در صفحات با محتوای مشابه هدر ندهید، بلکه با شناسایی و بررسی این گونه صفحات، محتوای آن‌ها را ادغام کنید. شما می‌توانید با تمرکز بر صفحاتی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، محتوای سایت خود را کنترل کنید.

با انجام این کار علاوه بر بهبود کیفیت محتوای خود، نرخ کلیک و میزان بازدید سایت خود را نیز افزایش می‌دهید.

برای شروع باید به طور سیستماتیک کلمات کلیدی را که احتمال می‌دهید کنیبالیزیشن ایجاد کرده اند، جستجو کنید و سپس 100 نتیجه اولیه (حداقل) را تجزیه و تحلیل و کلمات و صفحاتی با URL ‌های مشابه را پیدا کنید.

ناگفته نماند که این روند باید هر چند وقت یک بار انجام شود. به خصوص که نتایج موتور جستجو به طور مداوم در حال تغییر است.

بررسی محتوای تکراری برای رفع کنیبالیزیشن

انجام این کار ممکن است بسیار دشوار و وقت گیر باشد. اما ابزارهایی وجود دارند که به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی کنیبالیزیشن کمک می‌کنند.

Sistrix یکی از ابزاری است که به ما کلمات کلیدی کنیبالیزیشن را نشان می‌دهد. همچنین برای این منظور می‌توانید از Google Search Console نیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که این ابزارها، جستجوی Keyword Cannibalization را به صورت خودکار انجام می‌دهند و بسته به علاقه و هدف شخصی شما ممکن است همیشه قابل استفاده نباشند.

2. ریدایرکت 301 (301 Redirects)

دومین کاری که باید در این مرحله انجام دهید، مشخص کردن URL ای است که قصد نگه داشتن آن را دارید (آدرس اصلی) و URL ای که می‌خواهید آن را حذف کنید (آدرس ثانویه).

پس از مشخص کردن URL ای که قصد حذف آن را دارید، باید بررسی کنید که این آدرس چه ترافیکی برای سایت ما ایجاد می‌کرد. این اطلاعات را می‌توان از طریق Google Search Console و Google Analytics به دست آورد.

ممکن است صفحه ای که کلمات کلیدی کنیبالیزیشن در آن قرار گرفته است از ترافیک خوبی برخوردار باشد. در این صورت حذف URL آن صفحه تاثیر منفی ای بر سئوی سایت شما می‌گذارد.

برای رفع این مشکل باید چه کاری انجام دهیم؟

اگر آدرس حذف شده از ترافیک خوبی برخوردار بود، شما باید با استفاده از ریدایرکت 301 (301 Redirects) کاربران را به آدرس جدید خود هدایت کنید.

ریدایرکت 301 (301 Redirects) چیست؟

ریدایرکت 301 روشی است که با استفاده از آن کاربران را به آدرس جدید خود هدایت می‌کنید.

اما چرا باید از آن استفاده کنیم؟

هنگامی که شما به هر دلیلی تصمیم به حذف یا تغییر آدرس سایت خود بگیرید، گوگل به آدرس جدید شما به چشم محتوایی جدید می‌نگرد.

در این صورت شما دیگر ترافیک آدرس قبلی خود را به دست نخواهید آورد حتی اگر در محتوای آن تغییری ایجاد نکرده و فقط URL آن را عوض کرده باشید.

در این صورت با کمک ریدایرکت 301 می‌توانید علاوه بر هدایت کاربران به آدرس جدید، ترافیک آدرس قبلی و پاک شده خود را نیز حفظ کنید. همچنین با انجام این کار از آسیب رساندن به رتبه سایت خود نیز جلوگیری می‌کنید.

تأثیر ریدایرکت 301 در رفع کنیبالیزیشن

3. بازسازی صفحات با استفاده از URL ‌های کنونیکال (Canonical)

حال وقت آن رسیده که سایت خود را با کمک URL ‌های کنونیکال بازسازی کنید.

آدرس کنونیکال (برچسب متعارف) چیست؟

برچسب کنونیکال (متعارف)، برچسبی در HTML است که صاحبان سایت از آن برای جلوگیری از محتوای تکراری استفاده می‌کنند، تا دچار مشکل Keyword Cannibalization نشوند.

یک URL متعارف به موتورهای جستجو می‌فهماند که بعضی از آدرس‌‌های مشابه در سایت، آدرسی یکسان هستند.

برچسب کنونیکال چیست؟

در نتیجه، این کار به رتبه بندی سایت شما آسیب نمی‌رساند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این روش، URL هایی را که افراد در نتایج جستجو می‌بینند، کنترل کنید.

4. بدون فهرست (Noindex) کردن صفحات

برای صفحاتی که برای بازدیدکنندگان شما مفید هستند، اما ترجیح می‌دهید موتورهای جستجو آن‌ها را شناسایی و رتبه بندی نکنند، از Noindex استفاده کنید.

Noindex کردن به چه معناست؟

Noindex برچسبی در HTML است، که جلوی نشان دادن صفحات در نتایج موتور جستجو را می‌گیرد. این کار باعث می‌شود گوگل نتواند صفحه ای را که کلمات کلیدی کنیبالیزیشن در آن قرار گرفته است، شناسایی و پیدا کند.

بسیاری از افراد از این روش برای حل مشکل کنیبالیزیشن سایت خود استفاده می‌کنند. اما من استفاده از این روش را به شما پیشنهاد نمی‌کنم.

سوال اینجاست، چرا؟

چون با این کار گوگل ارزش صفحات Noindex شده سایت ما را نمی‌بیند و در نتیجه آن را در نتایج خود نشان نمی‌دهد و این موضوع هم برای ترافیک سایت و هم برای سئوی سایت ما بد است.

5. لینک‌های داخلی و انکر تکست‌های Long Tail

همانند سایر موتورهای جستجو، گوگل در درجه اول مانند یک خزنده در فضای اینترنت از طریق الگوریتم و لینک‌های ایجاد شده در سایت‌ها حرکت می‌کند.

این موتور جستجو می‌خواهد اطلاعات موجود در صفحه شما را شناسایی کند، ولی وقتی به دو صفحه با محتوایی مشابه می‌رسد، گیج می‌شود و کلمه کلیدی آن‌ها را Keyword Cannibalization تلقی می‌کند.

شناسایی اطلاعات داخل محتوا توسط گوگل

علاوه بر این، گوگل می‌خواهد با نشان دادن بهترین مطالب جستجو در چندین صفحه، از نمایش مطالب تکراری در صفحه نتایج خود جلوگیری کند.

راه حل آسان برای رفع این مشکل بررسی همه برچسب‌های عنوان سایت با استفاده از افزونه یوست سئو است.

از آنجا که جستجوی عناوین یکی از مهم‌ترین و اصلی‌‌ ترین راه‌ برای شناسایی هدف کاربران است، منطقی است که اولین جایی که باید بررسی کنید، عنوان است.

پس از آن، عنوان‌های ثانویه (به ویژه H2) و چگالی کلمات کلیدی خود را بررسی کنید، تا مطمئن شوید که صفحه ای ایجاد کرده اید که از نظر محتوا و عناوین واقعاً بی نظیر است.

اما آیا بررسی عناوین کافی است؟

فرض کنید که دو صفحه با موضوعات مشابه دارید اما هر کدام از صفحات موضوع متفاوتی را هدف قرار داده اند. برای مثال: یک صفحه «سئو چیست» را هدف قرار داده، در حالی که صفحه دیگر «تحلیل رقبا در سئو» را هدف قرار می‌دهد.

این دو صفحه به وضوح با موضوعاتی متفاوت رو به رو هستند، اما به راحتی می‌توانند با گرفتار شدن در کنیبالیزیشن کلمات کلیدی به سئوی سایت ما آسیب برسانند.

اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است همه کاربران پس از جستجوی کلمه کلیدی «سئو» به صفحه رقبا هدایت شوند.

ایجاد یک بک لینک داخلی با استفاده از انکر تکستِ (Anchor Text) «سئو» به صفحه «تحلیل رقبا در سئو» اشتباهی فاحش است، زیرا شما با ایجاد این لینک به گوگل می‌گویید که مقاله «تحلیل رقبا در سئو» برای انکر تکستِ «سئو» نیز رتبه بندی شود.

به جای این کار می‌توانید کلمات کلیدی Long Tail را هدف قرار دهید و با استفاده از آن‌ها لینک‌های بیشتری ایجاد کنید. در مثال مذکور می‌توانید از انکر تکستِ «تحلیل رقبا در سئو را چگونه انجام دهیم» استفاده کنید.

فایده انجام این کار این است که از ایجاد لینک‌ها و انکر تکست‌هایی که گوگل آن‌ها را به عنوان هدف خود برای جستجو در نظر گرفته، جلوگیری می‌کنید.

مطمئن شوید که لینک‌های داخلی و انکر تکست خود را با دقت بررسی کردید. در غیر این صورت با ایجاد کنیبالیزیشن خود را برای یک فاجعه بزرگ آماده می‌کنید!

نتیجه گیری

در این مقاله، ما به شما گفتیم که کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست، چگونه آن را پیدا کنیم و 5 روش عالی برای رفع آن‌ها ارائه دادیم.

برطرف کردن Keyword Cannibalization امری سودمند و ضروری است، زیرا با این کار، سایت ما رتبه بهتری در موتور جستجو کسب می‌کند.

از طریق روش‌هایی که در این مقاله توضیح داده شد، شما قادر هستید مشکل کنیبالیزیشن را به صورت دستی یا با استفاده از ابزار رفع کنید.

اکنون شما می‌توانید با استفاده از این اطلاعات، برنامه ای برای اصلاح محتوای خود و رفع Keyword Cannibalization تنظیم کنید، تا بتوانید رتبه بندی و در نهایت میزان بازدید سایت خود را افزایش دهید.

در نظر داشته باشید هر Keyword Cannibalization از یک مشکل یکسان ناشی نمی‌شود و همه ی سایت‌ها از راه حل یکسانی برای رفع آن استفاده نمی‌کنند.

آیا شما هم با مشکل کلمه کلیدی کنیبالیزیشن در سایت خود رو به رو شده اید؟ تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع

metricool

inmotionhosting

diggitymarketing

گزارش تخلف

کلیه مطالب سایت توسط ربات از خبرگزاری های معتبر و سایتهای فارسی زبان به همراه لینک منبع باز نشر می شود و سایت ما هیچ مسئولیتی نسبت به آنها ندارد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را از طریق لینک گزارش تخلف در قسمت پایین به ما اطلاع دهید تا رسیدگی شود.

تبلیغات لینکی

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار