Keyword Stuffing چیست و چرا برای سئو مضر است؟
از همان ابتدای آغاز به کار سئو، پر کردن کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) بسیار مورد بحث قرار گرفته است. به طور خلاصه، پر کردن کلمات کلیدی در نتیجه قرار دادن کلمات کلیدی بیش از حد لازم در دل یک محتوا، متا تگها و عنوان صفحه است. دلیلی که باعث میشود افراد وسوسه شوند از این طریق محتوای خود را بهینه کنند.
حتی اگر استفاده بیش از حد کلمات کلیدی دیگر منسوخ شده باشد (اکنون به عنوان یک روش سئوی کلاه سیاه شناخته میشود). بسیاری از افراد هنگام شروع سئو به طور تصادفی درگیر پر کردن کلمات کلیدی میشوند. گرچه گاهی این یک اشتباه غیر عمد است، اما این اشتباه میتواند برای کسب و کارها در رتبه بندی نتایج جستجوی ارزشمند مشکل ساز شود.
به همین دلیل یادگیری اینکه پر کردن کلمات کلیدی چیست و همچنین نحوه جلوگیری از بمباران کلمات کلیدی در SEO ضروری است.
پر کردن کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) چیست؟بمباران کلمات کلیدی به معنای اشباع (یا پر کردن) یک صفحه با کلمات کلیدی برای افزایش رتبه بندی آن صفحه در نتایج جستجو در موتورهای جستجو مانند Google و Bing است. این کلمات کلیدی میتوانند در چند قسمت از جمله در محتوا، در لیستهای پایین صفحه و موارد دیگر ظاهر شوند.
همانطور که بیشتر متخصصان سئو به شما میگویند، پر کردن کلمات کلیدی غیرحرفه ای و غیر اخلاقی است. در واقع، خواهید فهمید که اکثر سایتهایی که از پرکردن کلمات کلیدی استفاده میکنند از نوع مخرب (Spam) هستند. شاید براتون عجیب باشه اما افرادی برای به حداکثر رساندن تعداد کلمات کلیدی از جمله این کارها را نیز انجام میدهند:
مطابقت قلم با رنگ پس زمینه سایت تنظیم اندازه قلمها روی صفر به منطور مخفی کردن کلمات کلیدی از کاربران قرار دادن کلمات کلیدی در پشت تصاویربه گفته گوگل، “Keyword Stuffing” نه تنها غیراخلاقی است بلکه با سیگنالهای رتبه بندی مدرن کاملاً بی اثر نیز واقع میشود. الگوریتمهای پیچیده ای که گوگل برای نظارت بر رتبه بندی به کار میگیرد بسیار پیشرفته تر از آن است که فکر میکنید. آنچه که کارشناسان گوگل در این زمینه میگویند:
“پر کردن صفحات با کلمات کلیدی منجر به تجربه منفی کاربر میشود و میتواند به رتبه بندی سایت آسیب برساند. در ایجاد محتوای مفید و غنی از اطلاعات که از کلمات کلیدی به طور مناسب در متن استفاده میکند تمرکز کنید. ”
افزودن ارزش به بازدیدکنندگان سایت شما با محتوای متن شما مرتبط است. Google ابزاری برای جستجوی کاربران است تا بتوانند اطلاعات مربوط به درخواست خود را پیدا کنند. به همین ترتیب، محتوای صفحه شما باید به هر بازدید کننده کمک کند بدون اینکه بخواهد الگوریتم را بازی دهد، پاسخ مورد نظر خود را پیدا کند.

پر کردن کلمات کلیدی یک استراتژی معمول در دهه 1990 و اوایل دهه 2000 بود، زمانی که گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار به تطابق دقیق کلمات کلیدی متکی بودند.
وقتی Google الگوریتم جستجوی خود را برای مبارزه و مجازات کردن این روش به روز کرد، نتایج مرتبط تر و کاربر پسند برای کاربران به نمایش درآمد. گوگل هر ساله تقریباً 500-600 تغییر در الگوریتم های خود ایجاد میکند، بسیاری از آنها با تکنیکهای مشابه “کلاه سیاه” که به دور زدن گوگل برای رتبه بندی بهتر هستند، مبارزه میکنند.
آیا “Keyword Stuffing” مجازات گوگل را در پی دارد؟اگر Google سایت شما را به دلیل استفاده از متن پنهان یا تکرار کلمات کلیدی مقصر شناخته باشد، ممکن است شما در کل سایت خود مجازات شده باشید. شاید در ابتدا این موضوع را ندانید، اما در صورت مشاهده کاهش شدید بازدید به صفحات شما، یکی از اولین واکنش ها این است که چگالی کلمات کلیدی را بررسی کنید.
بمباران کلمات کلیدی توسط موتورهای جستجو بسیار محکوم است و این فعالیت میتواند منجر به مجازات شدید گوگل شود. به عبارت دیگر، اگر صفحه خود را با کلمات کلیدی بی مورد پر کنید، شانس شما را برای رتبه بندی بالاتر بهبود نمیبخشد. بلکه آنها را کاهش میدهد. حتی ممکن است صفحه شما را از صفحات نتایج موتور جستجو حذف کند. اما اگر به طور نا خواسته با این موضوع درگیر شده اید، با این روشها میتوانید این مشکل را برطرف کنید:
به Google Search Console> Crawl> Fetch بروید. صفحات موجود در بخشهای تحت تأثیر سایت خود را واکشی کنید. به دنبال متنی باشید که از نظر رنگ با بدنه صفحه سایت مشابه باشد. با استفاده از موقعیت یابی CSS به دنبال متن پنهان باشید. پاراگرافهای دارای کلمات تکراری بدون ربط را برطرف یا حذف کنید. برچسبمدت زمان لازم برای برطرف کردن مجازات “Keyword Stuffing” ممکن است متفاوت باشد. هرچه سایت شما فعال تر باشد، بدون اینکه شما به طور مداوم بخواهید یک بررسی دستی انجام دهید، احتمال بازگشت مجدد به Google بیشتر خواهد بود. با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که گوگل به سرعت مجازات را لغو کند. بنابراین، فقط از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید.

پرهیز از “Keyword Stuffing” در واقع کاملاً ساده است. وقتی صحبت از تراکم کلمات کلیدی میشود، نظرات متنوعی وجود دارد.
به عبارت ساده، کارآمدترین راه برای جلوگیری از پر کردن کلید واژهها این است که اولاً صرفاً وجود آن را فراموش کنیم و در عوض بر ایجاد محتوایی که برای خواننده جالب است متمرکز شویم. پس از اتمام کار، همیشه میتوانید به مقاله برگردید و چند کلمه کلیدی را در قسمتهایی که نیاز است قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که حدود 2% کل کلمات کلیدی شما را نشان میدهد.
هم گوگل و هم بازدید کنندگان سایت شما از این واقعیت که شما برای خوانندگان انسانی مینویسید و نه برای رباتهای موتور جستجو، استقبال میکنند. وقتی این کار را انجام دهید، آنها صفحه شما را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) خیلی بیشتر از سایتی که کلمات کلیدی را پر میکند، نشان میدهند.
چرا “Keyword Stuffing” برای سایت شما خوب نیست؟پایین آمدن در رتبه بندی جستجوی Google به این معنی است که مشتریهای احتمالی کمتر درگیر تجارت شما میشوند. در جهانی که 14 درصد مردم هر روز از اینترنت برای برطرف کردن مشکلات و خرید محصولات استفاده میکنند، این ضررِ قابل توجهی است.
محتوای سایت باید با هدف آموزش، خدمت و تعامل با خوانندگان شما باشد. وقتی صفحات خود را با کلمات کلیدی پر میکنید، دیگر قادر به تحقق این هدف نیستید. نوشتن برای خوانندگان را متوقف کرده و نوشتن برای موتورهای جستجو را شروع میکنید.
این یک تجربه ضعیف برای مخاطبان شما ایجاد میکند و احتمالاً کاربران را از صفحه شما دور میکند، نرخ اسپم بودن شما را افزایش میدهد و مشتریان بالقوه را از کسب و کار شما دور میکند. اگرچه ممکن است فکر کنید پر کردن صفحه خود با کلمات کلیدی افراد بیشتری را به سمت سایت شما سوق میدهد، اما در واقع برعکس عمل میکند.
نحوه استفاده از کلمات کلیدی به روش صحیحبرای کمک به رتبه بندی یک صفحه سایت برای یک کلمه کلیدی خاص، به جای “پر کردن” آن کلمه کلیدی، روی “بهینه سازی” برای کلمه کلیدی تمرکز کنید. از اصطلاح منتخب در همه مکانهای مناسب استفاده کنید و همانطور که در دستورالعملهای کیفیت Google توضیح داده شده است، “بر ایجاد محتوای مفید و غنی از اطلاعات که از کلمات کلیدی به طور مناسب استفاده میکند” تمرکز کنید.
برای ارتقای تراکم کلمات کلیدی سالم این 6 مرحله را دنبال کنید:
به هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی اختصاص دهیدبرای شروع بهینه سازی یک محتوا، ابتدا یک کلمه کلیدی هدف را انتخاب کنید. عبارت اصلی باید مربوط به موضوع باشد و با محتوای شما مرتبط باشد. این اصطلاح همچنین باید یک کلمه کلیدی محبوب و کم رقابت برای بهبود شانس شما برای رتبه بندی در صفحات جستجو برای این اصطلاح باشد.

هنگامی که از یک کلمه کلیدی هدف در یک محتوا استفاده کردید، آن را به عنوان اصطلاح اصلی برای سایر محتواهای خود اختصاص ندهید. هر صفحه در سایت شما که میخواهید در گوگل رتبه بندی شود، باید کلمه کلیدی منحصر به فرد و هدف خاص خود را داشته باشد. این باعث میشود صفحات محتوای شما با یکدیگر رقابت نکنند و پیام واضح در مورد اینکه هر کدام از مطالب درمورد چیست به موتورهای جستجوگر میفرستد.
محتوای 2000 کلمه ای بنویسیدبرای تشویق موتورهای جستجو برای رتبه بندی یک صفحه برای یک کلمه کلیدی هدف، 2000 کلمه یا بیشتر برای محتوای خود بنویسید. هرچه تعداد کلمات کل متن شما بیشتر باشد، میتوانید درصد استفاده از کلمه کلیدی خود را نیز بالاتر ببرید و اگر در یک محتوای 2000 کلمه ای از کلمه کلیدی خود 60 بار استفاده کنید طبیعتا توسط رباتهای گوگل به عنوان “Keyword Stuffing” شناخته میشود.
از تراکم کلمات کلیدی اصلی در محتوا استفاده کنیدهنگام نوشتن، از کلمه کلیدی هدف خود در کل مطالب استفاده کنید. بیش از حد از آن استفاده نکنید و این اصطلاح را فقط در جایی قرار دهید که احساس طبیعی و مرتبط بودن کند. تراکم کلمه کلیدی خود را زیر 2٪ نگه دارید تا همیشه از این نظر در نزد گوگل محبوب باشید.
از مترادفها و کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) در محتوا استفاده کنیدروش دیگری برای اینکه به موتورهای جستجو بگویید صفحه شما با کلمه کلیدی اصلی آن مرتبط است استفاده از مترادف کلمات کلیدی یا عبارات طولانی مرتبط در متن است.
خزنده های موتور جستجو برای بدست آوردن زمینه برای کمک به رتبه بندی یک صفحه، از اصطلاحات و عبارات دیگری در یک محتوا نیز استفاده میکنند، بنابراین در محتوای خود از کلمات کلیدی مترادف و عبارتهای طولانی که مرتبط با کلمه کلیدی اصلی شما هستند استفاده کنید تا محتوای شما را تقویت کند و به خزنده ها کمک کند تا صفحه شما را در رتبه بندی قرار دهند.
استفاده از کلمه کلیدی در قسمت دیگرعنوان صفحه، برچسب عنوان H2، توضیحات متا، پاراگراف اول، حداقل یک برچسب alt تصویر، استفاده در نتیجه گیری انتهای محتوا
در تمام این قسمتها میتوان به صورت اصولی و طبیعی از کلمه کلیدی استفاده کرد بدون این که باعث شوند تا گوگل به دلیل “Keyword Stuffing” بخواد سایت مان را تنبیه کند.
در آخر:
“Keyword Stuffing” یک استراتژی است که هرگز نباید توسط هر شخصی که به دنبال بهبود رتبه جستجوی خود است، استفاده شود. در عوض، تولید کنندگان محتوا باید به استفاده از کلمات کلیدی به روشی دقیق تر و متمرکزتر بپردازند که به آنها کمک میکند محتوای جذابی را بسازند که باعث الهام بخشیدن به خوانندگان و مشتریان شود.
نظر شما درباره ی استفاده از این ترفند چیست؟
منابع:
bigcommerce
webfx